Børnemiljø/ Læringsmiljø de fysiske rammer (§ 81a).. indendørs.

Denne leg foregår på legeværelset..

Børnestyret leg.
Lukket: Legemiljøer..

• Legetøjet til leg med bondegårds dyr, personer, biler, bus, flyvemaskine og andet der omhandler en bondegård.
• Klodser til opdagelse af figur/dyr og lyde. Der kan stables, eller lægges på række.
• Bøger, der kan tages op og læses, andre bøger der kan læses ved bordet og derved skabe en dialog.
• Babylegetøj, noget der kan rasle, pive..bides i krølles..
• At høre musik.. bevæge sig til musikken eller synge. Står i børnehøjde.

Ovenstående befinder sig alle i sorte lukkede kasser. I børnehøjde.
-Det giver barnet mulighed for at udvikle nysgerrighed og opdage glæden ved at finde det legetøj barnet søgt. Samt skabe mulighed for opdagelse af nyt legetøj.


Børnestyret leg.
Synlig: miljøer..

• 3 puslespil i børnehøjde, med få brikker, der frit kan nedtages.
• Dyr på magnettavle (dyrene delt i 2, sætte rigtig hoved og ben sammen).
• Tegnetavle til kridt.. der kan peges på æsken med kridt eller bruge tegnet “ tegne”.
• Der kan peges på puslespil med flere brikker, eller bruge tegnet “ puslespil”.
• Fischer Price interaktivt legetøj, der står på lang hylde, barnet kan selv nå legetøjet.
• Putte i/stable træ legetøj kan peges på og kan blive givet ned.

Ovenstående leg, befinder sig på en hylde over kasserne med de lukkede det lukkede legemiljø, det står i børnehøjde så barnet selv kan tage legetøjet ned.

Voksenstyret leg.
Synlig: miljøer..

•Dyr på snor.
•Magnet dyr delt i 2, finde den rigtige hoved og krop.
•Perler på perleplade.
•Perler på piberenser.
•Perlestifter til plader.
•Plus Plus brikker.
•Tegne.
•Sange/ Historier med tilhørende effekter, pege/dialog læsningsbøger.
•Billedelotteri, og andre spil.
Denne leg foregår i gangen..

Børnestyret leg
Synligt: miljø..

• Bil garage, der rummer div. Biler og fly i træ, store og små.. Barnet kan selv tage dem ned på gulvet.

 

Denne leg foregår på pude/ bobles værelse..

Børnestyret leg
Synlig: miljø..

•Hoppe, slå koldbøtter, trille, rulle på madras.
•Bygge Balance bane med bobles.
•Klatre i hulen.
•Lege med de dyr der bor i hulen. På hele værelset.

Voksenstyret leg.
Synlig: miljø…

•Koldbøtter.
•Balance bane, der styrker koordination af høj og lav, evt. Holde og støtte.
•lege hvor børnene bruger hinanden.. Kravle gennem hinandens ben/ arme. Cykle med tæer mod hinanden. Og meget andet.
•Bobles vippe / balance, holde og støtte.
•Tunnel og faldskærm med små lette bolde.

 

Denne leg foregår på dukkeværelset..

Voksenstyret leg.
Synligt:miljø..

•Dukkehus med dukker, badekar, pusleting.
•Dukkeseng med dyne og pude..
•Dukkevogn med dyne og pude..
•Klæde ud tøj til prinsesse med strutskørte..
•Køkken med tilbehør til leg med mad, bord der kan dækkes og mad kan laves til de andre børn eller til dukkerne..
•Stor seng hvorpå man kan sidde og lege med dukkerne og læse en bog sammen med dem.

 

 

Børnemiljø/ Læringsmiljø de fysiske rammer (§ 81a).. Udendørs.

Børnestyret leg.
Synlig: miljø..

•sandkasse, med tilhørende legeredskaber som: skeer, gryder og pander, skåle, tallerkner.
•Bil område, med biler (store og små) en bil bane til at køre på og et grønt bord til at holde bilerne på.
•Træstubbe til værktøjskasse, banke søm, skrue i og save.
•Rutchebaner til de store børn/ klatreborg med rutchebane til de små børn.
•Bakketop med træstubbe til balance.
•Trætoppe bane til balance.
•Bænke bord sæt til når vi spiser ude. Eller til anden leg.
•Blade, græs, blomster, vand, sne, dyr osv.. til udforskning af naturen alt afhængig af årstiden.
• Spille bold.
• Tegne med kridt.

Voksenstyret leg.
Synlig: miljø…

•Blæse sæbebobler.
•Male med pensler og vand.
•Gå tur


Gennem ovenstående børne-Læringsmiljø, kommer jeg rundt om alle de 6 læreplans temaer. Der giver barnet mulighed for at lære og udvikle sig. Samt indgå i fællesskab med de andre børn og derved skabe relationer og venskaber der er grundlæggende for et godt børnefællesskab.

1) Alsidige personlig udvikling.
2) Kommunikation og sprog.
3) Krop, sanser og bevægelse.
4) Sociale udvikling.
5) Natur, udeliv og videnskab.
6) Kultur, æstetik og fællesskab.